Tjensvoll skolekorps 50 år-
1949-1999
Femti år er gått siden seks gutter ble
plukket ut som de første medlemmer av Tjensvoll Skolekorps. Læreren plukket oss ut fordi vi hadde god
sangstemme, minnes Svein-Inge Thime, en av guttemusikantene fra 1949. Han
sluttet i korpset etter to år, og har senere gjort seg mest bemerket ved å
blåse i dommerfløyta på all verdens fotballbaner. Korpset har også gått en lang vei siden den famlende starten. Det
største steget kom på 70-tallet da korpset etter lang strid endelig ble åpnet
for jenter. Nå er jentene i flertall i et livskraftig miljø med trommer,
blåsere og godt humør. Dagens musikanter og støtteapparatet rundt korpset
stopper i år opp og ser seg tilbake. Men vi er alt på vei mot nye utfordringer.
For full musikk.
Tjensvoll skolekrets
Tjensvoll skolekrets i 1949 var annerledes enn dagens
både når det gjaldt innbyggertall og utstrekning. Skolekretsen lå i Hetland
kommune og omfattet Nedre og Øvre Stokka i nord, via Nedre Tjensvoll til Øvre
Tjensvoll og Ullandhaug i sør. Det var store avstander og lang skolevei for de
som bodde i utkantene. Jordbruk var fra gammelt av viktig i dette området, og
var det fremdeles i 1949. Stavanger kommune hadde økende behov for
boligarealer, og presset begynte å bli merkbart, men Tjensvoll var fremdeles
en landsens skolekrets.
Tjensvoll skole
Skolen
lå i 1949 i Eiganesveien nr. 175. Tjensvoll har hatt skolebygg der siden 1885. I 1897 ble den brukt som
skole for første og andre klasse. De andre gikk på Holen skole i Schankeholen. I
1907 ble Holen skole nedlagt. I 1916 ble det bygget et nytt skolebygg på
Eiganesveien. Fortsatt står denne bygningene like ovenfor Essostasjonen. Det
var her korpset hadde sine øvelser de første årene. I 1949 var elevtallet ca.
150 fordelt på 5‑6 lærere.
Opptakten
17. mai 1945 var det fred. Følelsene var
sterk og ekte. Etter fem års tysk okkupasjon kunne jubelen slippes løs.
Barnetoget gikk gjennom byens gater under faner og klingende spill. Tjensvoll
skole gikk uten eget korps med det norske flagget i spissen, men ønsket om egen
fane og eget musikkorps var sterkt. Slike ønsker var farget av samtiden og av
den nære fortid. Gjennom store deler av trettitallet og gjennom krigen var
faner, marsjer og korps et viktig propagandaredskap. Det var ingen tilfeldighet
at tyskerne hadde med seg korps som marsjerte rundt i norske byen 9. april
1940. En brukte samme type virkemidler også hos andre, og faner, marsjer og
korps var en viktig del av nasjonale selvhevdelsen i landet etter krigen. Det
var virkemidler for å vise nasjonalfølelsene.
Ved
skolen var det en aktiv skoleforening som arbeidet for skolens ve og vel.
Foreningen bestod av mødre til skolens elever. Først av alt skaffet de skolen
en fane. Hovedmotivet var her en vipe og teksten «Vårsol og von».
Formannen
i foreningen Rannveig Sværen tok kontakt med skolestyrer Aksel Skretting i
1948 for å få et eget musikkorps. Skretting gav sitt samtykke til prosjektet.
Han og skolens sanglærerinne Jakobine Abrahamsen medvirket siden aktivt til å
få fortgang i saken.
Kapital
ble skaffet til veie gjennom utlodninger, hvor gevinstene i all hovedsak
bestod av hjemmelagde håndarbeider og kaker. Det ble sendt rundskriv til
husstandene i skolekretsen, hvor det ble bedt om økonomisk støtte til innkjøp
av instrumenter. Pengene strømmet inn, og ved juletider 1948 ble de to første
instrumentene kjøpt inn. Det var to velbrukte basser av typen Helikon. Det ble
siden kjøpt inn 6 trompeter. Interessen
var stor blant skolens gutter. Jenter fikk ikke bli med i korpset. Det skulle
ennå gå mange år før en fikk jentene med.
For
å plukke ut kvalifiserte kandidater foretok man klassevise sangprøver, hvor det
ble sunget så vel fellessang som solo. Under sangen gikk skolestyrer Skretting
og fru Abrahamsen rundt og lyttet, og gjorde sine notater. Spenningen var stor.
Seks husstander fikk forespørsel fra skolen om deres gutter ville være med i
korpset. Skolestyrer Skretting gikk på besøk og spurte foreldre om de hadde anledning
til å bli med i korpset. De seks guttene som ble plukket ut for opplæring var:
Einar Askildsen, Rasmus Haukali, Bjørn Hellevik, Ingmar Kristoffersen, Svein
Inge Thime og Bjørn Petter Thorsen.
Den første korpsøvelse
Som
korpsets første dirigent ble Jon Wold ansatt. Han spilte på den tid trompet i
Stavanger Byorkester. Opplæringen ble lagt opp som en kombinert undervisning i
notelære og blåseteknikk. Wold var en dyktig og grundig instruktør, og allerede
etter et halvt år spilte hver av musikantene sin lille solostubb på et av
skolens foreldrelagsmøter. Lønn til dirigenten ble betalt av den enkelte og
ble innkrevd på hver øvelse. Jon Wolds tid i korpset ble av kort varighet. På
grunn av sitt arbeide måtte han dessverre slutte våren 1950. Ut fra de
forutsetninger som var, hadde han imidlertid gjort et grundig og skikkelig
arbeide.
Fra
høsten 1950 ble Alf Johan Aareskjold ansatt som dirigent. Som euphoniumblåser
var han velkjent som solist ved forskjellige konserter. Han hadde en usedvanlig
vakker tone i sitt instrument samtidig som han var en glimrende teknikker. Han
var sterkt påvirket av engelske brass band, deres spesielle klang og spillestil.
Tonedannelse, tonekvalitet og korpsets klang
ble satt i høysetet. For å utvikle disse egenskaper gjorde Aareskjold utstrakt
bruk av engelske hymner i sitt repertoarvalg. På disse tider var dette nærmest
å regne som en liten revolusjon innen skolekorpsmusikken. Grunnlaget ble her
lagt for det som siden har vært varemerket for Tjensvoll skolekorps, klang og
musikalitet. ‑ Aareskjolds dyktighet og entusiasme smittet fort over på
musikantene. Allerede etter kort tid gjorde korpset seg bemerket gjennom sin
spillestil. Besetningen den første tiden var ikke rent brass band. Korpset
hadde to pikkolofløyter, samt et meget uvanlig instrument i korpssammenheng,
nemlig sopransaxofon. Etter som tiden gikk, ble det et rent brassband.
17. mai 1951
Besetningen
begynte å komme på plass fra høsten 1950. Nye musikanter kom til, og man arbeidet
intenst for å få korpset i spillbar stand til 17. mai 1951. Repertoaret var
ikke stort. Foruten engelske hymner var det nasjonalsangen, Sønner av Norge og
marsjen Guttene kommer. Utallige marsjøvelser rundt "heila‑halla"
Stokka og Tjensvoll måtte til for å få synkronisert spilling og marsjering. Det
å holde et jevnt tempo var vanskelig.
Uniformer
hadde man ikke råd til. Musikantene stilte med mørke blå bukser, hvit skjorte
og mellomblått slips. Til hodeplagg ble det innkjøpt mørke blå alpelue med
sølvlyre som merke.
17.
mai 1951 tonet nasjonalsangen ut over skolegården, spilt av skolens eget
musikkorps. De kunne stolte, som hadde startet det hele. Ikke mindre stolte var
musikantene, foreldrene og skolestyrer Aksel Skretting. Den gang marsjerte
skolen i samlet tropp til byen for å delta i barnetoget. Allerede denne første
17. mai gjorde korpset seg positivt bemerket for sitt spill.
Det først korpsstyret
Etter
hvert som korpset vokste var det mange oppgaver å løse. Musikantenes foreldre
ble engasjert i korpsarbeidet, og det endte med at ansvaret for korpset gikk
fra skoleforeningen over til et styre valgt av foreldrene. I tillegg hadde
skolen en representant med. Sverre Hellevik ble korpsets første formann fra
høsten 1951 til høsten 1955. Sammen med de øvrige skolekorps i Hetland fikk en
bevilget et fast årlig beløp til støtte for kommunens skolekorps og en årlig
støtte fra Hetlandsbanken.
Uniformene
var som dagens med unntak av hodeplagget. Det var amerikanskinspirerte
marineluer. Luene var påsydd korpsets merke. Korpset debuterte med sine nye
uniformer 17. mai 1952. Oppgavene ble flere og flere for styret, og tiden var
inne for å få mødrene på banen.
Mødreklubben
Driftige
mødre fant ut at de ville danne en klubb, som kunne hjelpe korpset økonomisk og
ha tilsyn med og utdeling av uniformer. 27. november 1953 ble det holdt et
konstituerende møte hvor det møtte tolv mødre. Det ble valgt et styre med Karen
Haukali som den første formannen. Mødreklubben holdt møte en gang i måneden.
Mottoet for styret og mødreklubben ble "ALT FOR GUTTENE". Dannelsen
av mødreklubben betydde også mye for det sosiale miljøet i korpset.
Turneer og stevner
21.
og 22. mai 1952 deltok korpset på sitt første musikkstevne. Det var guttemusikkstevnet
i Haugesund. Stormønstringen var en opplevelse og ble til stor inspirasjon både
for musikanter og ledere. Stevnet ble avsluttet med defilering og konsert på
Haugesund Stadion. Igjen høstet korpset lovord for sine musikalske
prestasjoner.
Det
ble innledet et samarbeide med de øvrige skoler i Hetland kommune. Det
resulterte i at det ble arrangert egne Hetlandstevner. Tjensvoll skolekorps
stod som arrangør 14. juni 1953. Det var oppmarsj og defilering på S.I.F.
Stadion med avsluttende konsert og konkurranse.
Første
gang korpset var utenfor Rogaland var ved Guttemusikkorpsenes Landsstevne på
Gjøvik 27. og 28. juni 1953. Stevnet samlet 7000 musikanter fra hele landet.
Korpset reiste med buss til stevnet langs Sørlandet via Drammen og Oslo til
Gjøvik. Hjemreisen gikk over Hardangervidda, ned Måbødalen og til Stavanger.
På veien holdt korpset konsert i musikkpaviljongen i Drammen bypark.
Programmet hadde stor spennvidde, fra engelske hymner til Gjøkvalsen. Stevnet
på Gjøvik ble avviklet i en drepende varme (30 grader). Stevnet ble avviklet
over to dager, med avspilling av til sammen seks fellesnummer og 19
kretsnummer. Alle lagre av byens mineralvann‑ og iskremfabrikker ble
tømt. Stevnet ble en stor opplevelse, og minnene om mange episoder fra turen
var mange og gilde.
Korps og korpsmiljø
For
å oppnå gode musikalske resultater er en avhengig av at flere forutsetninger er
til stede. Først og fremst må man ha dyktige og engasjerte dirigenter for å
skape et godt musikalsk miljø. Dernest må man ha et støtteapparat som kan lage
et godt og trivelig sosialt miljø. Disse forutsetninger var i høy grad til
stede i Tjensvoll skolekorps også den gang. Jon Wold og Alf Johan Aareskjold
som dyktige dirigenter, ildsjelene og pionerene i mødreklubb og
korpsstyret.
«Lysere tider»
1954‑1962
Perioden 1954‑62 var preget av fremgang
på mange områder. Folk flest fikk bedre «rå», som igjen gjorde det lettere å
drive korpset rent økonomisk. Våren 1955 hadde korpset sin første radiokonsert
i NRK under Alf. J. Aareskjolds ledelse. Denne begivenheten ble tilbørlig
kommentert i den lokale presse.
1955
ble det mange og store endringer. Nils Haara overtok som midlertidig dirigent
om høsten. En del av de eldste medlemmene sluttet, og 16 nye kom til. Det var
en stri tørn for dirigenten med så mange nye medlemmer i korpset, men Haara
fikk sving på korpset på kort tid.
Det
var ikke uvanlig at fremmøtte foreldre ble loppet for noen kroner til nye
noter. Som kvittering ble vedkommendes navn skrevet på hver av stemmene. En kan
fremdeles finne rester av slike notesett i arkivet.
Korpset
hadde i denne perioden stor aktivitet når det gjaldt konserter og
spilleoppdrag.
Marineluene
ble i 1956 skiftet ut med skyggeluer. En del av de yngste medlemmene hadde nok
ørene sine å takke for at de overhodet kunne se når de var ute og marsjerte.
Da
Tjensvoll skole flyttet i 1956, fikk korpset overta skolestyrer Skrettings
gamle klasserom til øvelseslokale. Dette ble pusset opp av foreldrene. «Spelå»
ble enda i mange år øvelseslokale for korpset.
Jubileer
Korpset
var fem år i 1954 og hadde sin første jubileumskonsert. Konserten var i
Ynglingens tidligere lokaler ved Madlaveien. På dette tidspunktet hadde
allerede korpset markert seg som et av de ledende i landet. Kritikkene i
avisene var overveldende, og korpset ble spådd en «stor» musikalsk fremtid.
1959
var igjen jubileumsår for korpset. Tiårs jubileumskonserten ble avholdt i
Ynglingen. Korpset fikk fine kritikker og mange lovord for sitt spill. Det ble
holdt taler, og Haara fikk mye ros for det arbeidet han hadde nedlagt i
korpset. Mødreklubben overrakte sin gave til korpset ‑ en
tamburmajorstav.
Stevner og turer
Sommeren
1954 deltok korpset på to stevner. Det var stevnet for Rogaland krets på
Sandnes, og kretsstevnet for Agder i Mandal. Til Mandal var korpset invitert
som gjestekorps. Her deltok Nils Haara for første gang som reiseleder og
hjelpedirigent.
Korpset
reiste ikke på stevne i 1955. I stedet ble det arrangert egen turné gjennom
Hardanger til Voss, med retur via
Bergen til Stavanger. Korpset besøkte en mengde småsteder underveis og ble
meget godt mottatt.
Korpset
deltok i 1956 på landsstevnet i Skien. Det deltok omlag 11.000 musikanter.
Turen var vellykket, og korpset fikk mange lovord for sitt fine spill.
I
1957 deltok korpset på stevnet for Rogaland krets i Egersund.
1958
var et nytt «landsstevneår». Korpset hadde stor aktivitet på «basarfronten» for
å kunne foreta en reise helt til Trondheim. Korpset holdt blant annet konsert
hvor inntektene uavkortet gikk til sommerturen. Turen gikk med tog via Oslo.
Det var en del episoder som nok deltakerne husker. En fikk en bass i hodet
under togreisen, som kom fra øverste bagasjehylle. Han så resten av turen ut
som en enhjørning, med en stor kul i pannen. Videre ble en del av medlemmene
matforgiftet i Trondheim. En del slike små episoder greide likevel ikke å
ødelegge en vellykket tur.
I
1959 reiste korpset på to stevner. Først stevnet for Rogaland krets i Sauda og
så videre til Bergen hvor korpset var
gjester ved Dragefjellets Guttemusikkorps 50 års jubileum.
Sommeren
1961 deltok korpset på landsdelsstevnet i Arendal. Etter stevnet reiste korpset
på utenlandstur for første gang. Det var med buss gjennom Sverige og Danmark.
Først krysset man grensen til Sverige. Det var uvant med venstrekjøring og
flere kjørefelt. Et besøk på Liseberg var en opplevelse og shopping i Gøteborg
var storslått, nytt og spennende. Fergeturen til København var enda en
opplevelse. Sjokolade og drops ble kjøpt i store mengder. Det var mye å se i
København. Korpset spilte utenfor Carlsberg og ble etterpå vist rundt. Tivoli
og Dyreparken ble også besøkt. Det store høydepunktet var likevel da korpset
spilte i Stadsradiofonien. Her ble det gjort et opptak som korpset selv fikk
høre i radioen i bussen på hjemturen.
I
1962 deltok korpset på stevnet for Rogaland.
Veien videre
1963‑1976
Mødreklubben
Mødreklubben
var fortsatt en viktig støtte for korpset. Møtene ble fortsatt holdt en gang i måneden,
først på «Spelå», gamle Tjensvoll skole og fra 1964 på lærerværelset på den nye
skolen. Korpset beholdt «Spelå» som øvelseslokaler og flyttet til den nye
skolen først i 1974.
Det
ble lagt ned mye arbeid i flotte håndarbeider, og høydepunktet var høstens
basar som ble en årviss gjenganger. Den ble som regel holdt på Solborg. Her var
det både folksomt og til tider svært livlig ‑ og det ga mange kjærkomne
penger i kassen.
Julemøtene
var populære med godt fremmøte. God mat og mange fine gevinster gjorde sitt
til at pengene satt løst. Tre julemesser ble holdt. Steintroll, løpere, sokker
og juletrepynt ble tryllet frem fra flittige hender gjennom hele året. Mange
besøkte messen, og salget var fantastisk. Det var mye strev og mye moro. Ved
senere arrangementer som bingokvelder, hagefester på skolen ‑ en
forløper til senere 17. mai arrangementer ‑ og St. Hans feiring på
Limahaugen, var mødrene med bistand fra fedrene på plass med kaker, kaffe,
pølser, is og brus, og salget gikk strykende.
Haustmarken
var et kapittel for seg. Da bøndene kom til Hillevåg med sine dyr og
fruktkasser, var mødrene der med brus og pølser fra pølsevogn. Kilometer av
pølser gikk unna, og pengene strømmet inn. Etter noen år ble det likevel slutt.
Mødrene hadde etter hvert gått ut i arbeidslivet, og det var umulig å skaffe
nok mødre til betjening av salget.
I
1963 var det behov for nye av uniformene. Nye uniformer ble kjøpt inn. En
ekstra fornyelse måtte også til i 1972 da jentene kom med. Da måtte det skjørt
til, for det passet seg ikke for jenter å gå i bukser! Men årene gikk, og etter
hvert ble det bukser på jentene også.
I
1977 kjøpte mødrene nye terylenejakker til musikantene. Et par år etter ble
også bomullsreserve‑ og aspirantjakker pakket vekk, og koking, stiving og
stryking var en saga blott.
Økonomien
i korpset var ikke alltid like god. I 1963 ble det også valgt en økonomikomitè som arrangerte utlodninger for å rette
opp økonomien. Flaskeinnsamling ble prøvd. Alt som ble samlet inn, fra
melkeflasker til tomme ølbokser. Inntekten ble riktig bra. Bingo var en ny idé.
Men dette slo ikke noe særlig godt an og ble etter kort tid avsluttet. Styret
bestemte seg da for å starte med juletresalg. Salget startet julen 1972, og
korpset kjøpte sine første juletrær på Tasta for 5 kr. stykket. Foreldrene
stilte opp for både hogging, henting og salg. I mange år ga juletresalget
kjærkomne penger i korpskassen.
Salg
av julenek var en ny tanke og kunne kanskje blitt en suksess. Nekene ankom
imidlertid en måned før salget skulle starte og gav de arme styremedlemmene et
oppbevaringsproblem. Daværende formann hadde god plass i garasjen, og nekene
ble stablet der. Men det var landlig på Tjensvoll. i de dager, og fra områdene
omkring fant musene uten problemer frem til dette formidable kornlageret. Det
var noen pjuskete strå en hadde til salgs det året. Juleneksalg ble ingen
tradisjon. Forskjellige jobber gav penger i kassen og desember 1969 kunne
styret kjøpe nye notestativer til alle musikantene. De gode, gamle stativene av
tre ble satt bort. Foreldrene ble også engasjert i forbindelse med stevnene i
Stavanger.
Jentene kommer med
Korpset
hadde siden starten i 1949 bare bestått av gutter. Dette var tradisjon, og har
røtter tilbake til de første musikkorps som ble stiftet. Noen få jenter hadde
riktignok fått være med som flaggbærere og tamburmajorer.
I 1950- og 1960‑årene åpnet det ene
korpset etter det andre for jenter. Tross heftige argumenter fra arge
motstandere tok Tjensvoll skolekorps i 1970 opp jenter. Over 50 jenter meldte seg.
Styrets tanke var da å ha ett jentekorps og ett guttekorps. Dette ble aldri
forsøkt da søknaden til Stavanger Formannskap om en engangsstøtte på 15000 kr.
og tilskudd til dirigentlønn ble avslått. Det var mange innlegg om dette i
avisene, både for og imot. Stavanger
Aftenblad hadde til og med en helsides reportasje om saken. Men ved neste
opptak ble både jenter og gutter tatt opp som aspiranter, og i august 1972 var
de første jentene på plass i korpset. Mottoet «Alt for guttene» var foreldet.
Jentene var kommet for å bli.
Jubileer og
jubileumskonserter
Solborg
Folkehøyskole ble flittig benyttet ved korpsets arrangementer. Både korpsets 15‑årsjubileumsfest
i 1964 og 20-årsjubileumsfest i 1969 ble avholdt her. På 15‑årsfesten ble
Nils Haara tildelt Norges Musikkorps Forbunds Fortjenestemedalje. Da korpset
hadde 25‑årsjubileum i 1974, ble tradisjonen brutt, og festen ble holdt
i Atlantic Hall. Det ble en verdig jubileumsfest med konsert, taler og
blomsteroverrekkelser til stifterne og dirigentene.
I
forbindelse med jubileer var det selvsagt også jubileumskonserter. Disse ble
avholdt i Atlantic Hall med fullsatt sal. Korpset fikk mye ros og god kritikk.
På 25‑års jubileumskonserten medvirket også Tjensvoll Old Boys Korps. I
referatet etter konserten stod det: "Korpset hører uten tvil til eliten
av skolekorps i byen, noe konserten i går ga et tydelig bevis for. Korpsets dyktige
leder gjennom de fleste av de 25 årene, Nils Haara, har all ære av sitt
ensemble. De prestasjonene de ga prøve på i går, vitner om høy musikalitet,
disiplin, dyktighet og ikke minst hardt arbeid".
Stevner
Korpset
deltok på en rekke stevner. Rogaland skolekorpsstevne ble i 1963 arrangert i
Stavanger. Korpset ble invitert til 40 ‑ års jubileumsstevnet til
Lillestrøm Guttemusikkkorps samme år. På Lillestrøm fremførte Tjensvoll
skolekorps «Indian Summer» av Eric Ball, og hadde dessuten oppmarsj i byen.
Turen hjem gikk over Hardangervidda.
1964
deltok korpset i landsstevnet i Oslo. Her deltok i alt 24.000 musikanter.
Stevnet ble det største og siste landsstevnet. Musikantene kom til Oslo med
ekstratog fra hele landet. For mange av musikantene var dette det første møtet
med hovedstaden. Nysgjerrigheten og gleden var stor. Hva skal en si når fem
gutter med blanke øyne spør om å få springe opp og ta på slottet?
I
1967 deltok Tjensvoll Skolekorps på Rogaland skolekorpsstevne som ble arrangert
i Sandnes. 1968 var et aktivt år for korpset med i alt 20 opptredener i
tillegg til landsdelsstevnet som var lagt til Bergen. Året etter var korpset på musikkstevne i Egersund.
I
1971 deltok korpset på landsdelsstevnet i Stavanger og året etter stod
deltakelse i kretsstevnet på Bryne på programmet.
Korpset
deltok i skolekorpsenes kretsstevne i 1975 i Stavanger.
Utenlandsturer
Sommeren
1965 ble Tjensvoll skolekorps inviterte til en internasjonal musikkfestival i
Almelo i Holland. Gleden hos guttene var enorm. Øvelsesprogrammet ble laget av
guttene selv og det var forberedelser med intensiv øving flere dager i uken.
Det var krevende nummer for et skolekorps, men inspirerende for guttene.
Konkurransen foregikk i strålende vær foran
et stort publikum. Nervene var nok litt på høykant da korpset entret podiet,
men de spilte bedre enn de noen gang hadde gjort før. Tjensvoll skolekorps fikk
som eneste deltaker en førstepremie med juryens lovtale. Korpsets medlemmer lå
langt foran i dyktighet enn hva alderen skulle tilsi. Hjemme ble korpset møtt
på skolen av foreldre, representanter fra skole, kommune og andre korpsinteresserte.
De hadde lest om korpsets bragder i avisen. Det ble flagget på Tjensvoll den
dagen.
Fire
år etter var korpset igjen på reise. I forbindelse med musikkstevnet i Egersund
i 1969 reiste korpset derfra direkte til Danmark. Her ble det holdt en del
konserter, og overnattingen var som vanlig på ungdomsherberger.
I
1971 var korpset i Danmark, Tyskland og Holland. Det var så varmt at luftingen
måtte foregå gjennom bussdøra. Formannens plass var på motorkassen som
kombinert dørvokter og kartleser. Enkelte ganger var formannen for opptatt med
å vokte døra. Han glemte å se på kartet, slik at musikantene fikk seg noen ekstraturer.
I Rotterdam ble det holdt konsert i sjømannskirken.
I
1974 deltok korpset i Musical Festival i Edinburgh. Det ble også holdt konsert
i Princess Street Gardens. Utenom musikalske opptredener ble det tid til besøk
i African Safari Park og Edinburgh Castle. Turen gikk videre til Harlow via en
liten landsby som heter Knarresborough. Her ble musikantene tatt vare på av
stedets Rotary Club. Under oppholdet i Harlow ble det holdt flere konserter. Et
besøk i sjømannskirken i London stod også på programmet.
I
1975 var korpset klar for deltakelse i The international Festival of Youth
Brass and Symphonic Bands in Cardiff and London. Det ble brukt fly begge veier. Lederen for
arrangørene var ingen ringere enn tidligere statsminister Edward Heath.
Festivalen ble åpnet 11. august i Cardiff
og forgikk fram til 21. august med konserter hver kveld. Korpset fikk
også spille med internasjonalt kjente dirigenter. Resten av festivalen foregikk
i London 22. ‑ 24. august. I løpet av tiden i Cardiff ble det snekret
sammen et gigantkorps på 100 deltakere. Om lag 20 musikanter fra Tjensvoll var
med her. Dette korpset spilte i Royal Albert Hall i London 24. august under
ledelse av Charles Mackerras, som var sjef for Paris Opera. Det ble en
uforglemmelig opplevelse.
Lokale arrangementer /
aktiviteter
1.
og 17. mai var alltid vårens høydepunkter for både musikanter og foreldre. 17.
mai spilte korpset ofte ved Frihetsmonumentet om morgenen og i Bethania om
kvelden ‑ i tillegg til barnetog og eventuelt folketog. I 70‑årene
deltok korpset med konserter på Nærlandsheimen, Åna kretsfengsel og Bakkebø.
Hver
jul i en årrekke spilte musikantene på julemøtet til bystyret ved arrangementet
i Atlantic Hall. I den anledning vanket det både middag og honorar. Som regel
var det også julekonsert i Hetlandskirken og i Atlantic Hall. I 1972 deltok
korpset i Tonica Championship der det ble en andre plass. Tjensvoll skolekorps
gjorde flere radioopptak for NRK. Opptakene ble sendt på riksnettet og var et
bevis på korpsets ferdigheter.
Mot nye
høyder 1977‑1989
Også
i hele denne perioden var Nils Haara korpsets dirigent. Hans evner, egenskaper
og innsats var som før den viktigste forutsetning for miljøet og det nivå
korpset hadde. Tjensvoll skolekorps var en sentral del av livet hans.
Flere
ganger i året ble det holdt helgeseminarer, dels på skolen og dels med
overnatting på skoler eller leirsteder i distriktet. Spesielt var seminaraktiviteten
stor før konkurranser og utenlandsreiser.
Som
i alt frivillig arbeid på kultursektoren for barn og ungdom, står foreldrenes
innsats sentralt. Det å kunne skape et sosialt attraktivt miljø for alle som
støtter opp om korpset, er en av de viktigste oppgavene for et korpsstyre -
foreldrenes innsats er «halve korpset».
Øvelser, gruppeøvelser og
seminarer
Antallet
medlemmer i korpset fra 1979-89 varierte mellom 24 og 34. Øvelsesdagene har
vært mandager og torsdager. I tillegg har det vært gruppeøvelser med Haara,
hjelpedirigent, innleide instruktører og de eldste av korpsmedlemmene.
Fra
1983 har korpset hver høst deltatt i de såkalte Brass‑dagene. Dette er
et helge‑opplegg arrangert av Auglend skolekorps, hvor internasjonalt
kjente musikere medvirker som instruktører og dirigenter. Fellesøvelsene blir
holdt i den gamle gymnastikksalen på Tjensvoll skole. Til gruppeøvelser er
klasserom brukt. Etterhvert som romsituasjonen på skolen ble bedre, fikk
korpset sitt eget lagerrom til instrumenter og utstyr og også et eget
korpsrom.
1981
ble skyggeluene byttet ut med alpeluer. Disse var mer praktiske på mange, men
ikke helt problemfrie de heller.
"Og korpset det vet de
fleste er ett av landets beste.." - Norgesmestrer i 1978
I
perioden 1977 til 1989 har korpset mange fine prestasjoner å vise til i
konkurranser.
I
1977 deltok korpset i landsfinalen om Tonika champion på Hamar og sikret seg 2.
plassen med 91 poeng etter Trømborg skolekorps fra Mysen som vant med 93
poeng.,
I 1978 gikk Tjensvoll skolekorps helt til
topps og ble norgesmestre i Grieghallen i Bergen. Riktignok delte korpset denne
plassen med Tasta skolekorps som fikk samme poengsum.
I
1982 vant korpset Tonika‑konkurransen. I NM i Grieghallen ble korpset
nummer tre i første divisjon. I 1985 vant Tjensvoll skolekorps kretsmesterskapet
i 1. divisjon. Korpset vant også Tonika‑konkurransen. I NM som ble holdt
i Sandefjord, ble korpset nummer to. I alle konkurransene fikk korpset meget
fine dommerkommentarer. Korpset deltok også i NM i 1986. Det ble førsteplass i
Tonika‑konkurransen med hele 97 poeng. I NM ble det tredjeplass med 94,5
poeng. I 1989 deltok korpset igjen i NM for brass band, 1. divisjon etter å ha
kvalifisert seg i Tonikakonkurransen. Det ble på ny en tredjeplass. En flott
prestasjon av unge musikanter. Honnør for fin klang og musikalsk fremføring
var et fellestrekk i dommerkommentarene ved alle de konkurranser korpset deltok
i.
Utenlandsturer
For
musikantene står de mange utenlandsturer fram som de store høydepunkter i
korpsets historie. Som hovedregel har korpset reist utenlands hvert annet år.
Det som har gjort disse turene så vellykket, er at et musikalsk innhold på høyt
nivå alltid har vært et hovedelement i opplegget.
I
tiden 11. til 18. juli 1981 deltok korpset i en internasjonal musikkfestival i
Shrewsbury i England. Reisen foregikk med fly og buss. Musikantene ble
innkvartert privat. For at de minste ikke skulle få for store problemer med
språk og nye omgivelser, ble en stor og en liten musikant midlertidig spleiset
som søsken. Det deltok musikkgrupper fra en rekke land, men Tjensvoll
skolekorps ble utrolig populært. Programmet var i hardeste laget, et par
konserter i byens omegn og stor kveldskonsert i en fullsatt konsertsal ‑
flere dager på rad. Ikke rart at noen små sloknet innimellom. At solistene stod
på til siste konsert var en bragd! Det var ingen konkurranse, men et så bevisst
og interessert publikum inspirerte både dirigent og musikanter til å yte sitt
aller beste.
I
1983 deltok korpset i en internasjonal ungdomsmusikkfestival i Wien. Reisen
gikk med fly. Korpset gjorde en glimrende innsats i konserter, radioopptak og i
en innlagt konkurranse der korpset oppnådde nest høyeste poengsum totalt, og
fikk en egen pris som beste brassband. Det musikalske sammen med sightseeing i
selve Wien og lengre utflukter gjorde at turen ble meget vellykket. På denne
turen bodde korpset på hotell. Det var store forventninger til denne luksuriøse
bomåte, men blant Wiens voldsomme prakt og overdådighet må man si at korpset
bodde greit, men absolutt beskjedent på sitt Hotel Wolf!
Utenlandsturen
i 1985 var busstur til Geneve, der korpset deltok i en internasjonal
ungdomsmusikkfestival. I arrangementet deltok ca. 2000 musikanter fra 13 land.
I en innlagt konkurranse ble korpset nr. 2 i brassband‑klassen. Under
festivalen deltok korpset i store felleskonserter i en idrettshall og utenfor
FN‑bygningen. Videre var det oppmarsj gjennom byen med felleskonsert i en
stor park. Det var innlagt sightseeing med båt på Genfersjøen og busstur til
Frankrike.
Etter
invitasjon fra Norges Musikkorps Forbund representerte korpset Norge under 17.
mai feiringen i Stockholm i 1986. Turen var meget vellykket, og korpset fikk
fin omtale både i NRK og i lokalavisene.
Sommeren
1987 dro korpset igjen til England.
Turen ble lagt opp med fly Stavanger ‑ London og med egen buss under
oppholdet i England. Første mål på reisen var byen Winchester, der vi bodde
privat. Korpset hadde to store konserter sammen med de lokale korpsene under
det tre dagers lange oppholdet. Nevnes bør også spilling til midnatt natten ved
borgermesterens "asleep‑out" ‑ i stummende mørke. Videre
gikk turen til Exeter, der den ble avsluttet med en uforglemmelig utekonsert i
feriebyen Ilfracombe, under åpningen av The Channel Youth Arts Festival.
Korpset samlet et fantastisk publikum og for første og hittil eneste gang måtte
musikanter og dirigenter skrive autografer før publikum endelig gav slipp på
dem.
Våren
1988 fikk korpset en henvendelse fra Foreningen Norden i Ikast om å delta i
feiringen av kulturfestuken i september.
Fra de steg i land i Danmark til de forlot landet ble vi tatt hånd om på
en fantastisk måte. Hele oppholdet i Danmark var gratis, betalt av Foreningen
Norden og Ikast kommune. Korpset hadde noen travle dager. De spilte flere
konserter, oppmarsjer og under åpningen av kulturfestuken. De hadde dessuten en
felleskonsert med Ikast's eget brassband, hvor de blant annet spilte »Elegi» av
Tonning Olsen sammen.
En
henvendelse til Jyvåskylå, Stavangers vennskapsby i Finland, var positiv, ‑
vi var hjertelig velkommen dit. Vi ble godt mottatt i Jyvåskylå. Nydelig vær,
flotte bademuligheter, fine turer, shopping og besøk gjorde turen vellykket,
selv om de musikalske utfordringene uteble. Turen fortsatte til Lappeenranta
via Lahti. Høydepunktet på turen ble nok for de fleste dagsturen til
Leningrad. Det ble en uforglemmelig dag med mange og ulike inntrykk. Tiden ble
bare så altfor knapp. På turen hjemover ‑ var det konsert i Helsingfors
på en friluftsscene midt i sentrum. Korpset spilte godt, og det var mange som
hørte på ‑ og som tydelig satte pris på det de hørte. Den siste kvelden ble
tilbrakt i Liseberg. En populær avslutning på en svært vellykket tur.
Lokale konserter og
arrangementer
En
viktig del av korpsets liv er å medvirke i konserter og andre arrangementer. I
perioden 1977 ‑ 89 har mye forandret seg. også på dette området, mens
andre arrangementer har gått igjen. Hver jul og hver påske har korpset
medvirket i konserter i Hetlandskirken under sokneprest Berthold Hindals
myndige ledelse sammen med de andre korpsene fra gamle Hetland kommune. Et
annet fast opplegg er kretsstyrets førjulskonsert der samtlige korps medvirker.
Også for Tjensvoll skolekorps er 17. mai spillingen et høydepunkt. Dette
gjelder ikke bare for musikantene, men minst like mye for alle langs togruten.
I hele denne perioden har korpset hatt et fast innslag i Nasjonal fest for
eldre i Bethania 17. mai. En fast tradisjon er spilling under en av
gudstjenestene julaften i Tjensvoll kirke. De siste årene er det også blitt
tradisjon at korpset gir en førjulskonsert i vestibylen ved Sentralsjukehuset.
Hvert år har korpset stått som arrangør av flere konserter og har da invitert
med andre skolekorps og voksenkorps. I en periode ble Solborg mye benyttet til
konsertene. De siste årene er Lille konsertsal i Bjerksted flittig brukt. På
tilsvarende måte er korpset invitert til å være med på konsertarrangementer til
andre korps både i Stavanger og i distriktet. Oppdragsspilling som ved
jubileer, åpning av større arrangementer og nybygg har det vært en del av.
Dette har både vært god reklame for korpset og har gitt gode inntekter. De av
korpsmedlemmene som er elever ved skolen, spiller ved skolegudstjenestene. De
siste par årene er korpset engasjert til å gi skolekonserter. Fra korpsets
side er dette sett på som et svært positivt tiltak for å gjøre korpset kjent på
skolen og styrke samhørigheten mellom skole og korps.
Flere ganger i perioden fra 1977 til 1989
spilte korpset i NRK's korpsprogram. Dette er et bevis på kvalitet. Det er
ytterst få andre skolekorps som har sluppet gjennom det nåløyet.
Et
viktig årlig arrangement er den såkalte årsfesten som avholdes i september
eller oktober. Her skjer utdeling av «årsstjerner» til å feste på uniformen,
tildeling av medalje og diplom etter 5 års medlemsskap. På årsfesten tas også
farvel med de korpsmedlemmer som er sluttet i løpet av året.
I
1979 ble korpsets 30 års jubileum feiret med stor fest og konsert i Atlantic
Hall. Alle tidligere medlemmer av korpset var innbudt, og mange kom. Tjensvoll
Old Boys deltok også. Avisenes kritikere måtte fram med alle superlativene, og Tjensvoll
skolekorps har vel neppe noen gang spilt bedre. Konserten karakteriseres best
ved å sitere kritikken i Rogalands Avis: "Bravo! o Takk Tjensvoll
skolekorps!"
I
1985 ble årsfesten holdt i Misjonshallen med middag og påfølgende konsert, som
en høytidelig markering av Haaras 30 års jubileum som korpsets dirigent.
Det
var tradisjon med egen juletrefest for korpset i romjulen. Det var så opphold
noen år.
I
1989 ble det holdt 40 års jubileumsfest. Den
kjente britiske komponisten Roy Steadman Alan laget en komposisjon som hyllest
til korpsets jubileum, og til dirigenten gjennom mange år - Nils Haara.
Foreldreaktiviteter ‑
økonomi
Det
var i denne perioden kommunalt tilskudd til dirigentlønn, et mindre driftstilskudd,
tilskudd til kjøp av instrumenter og et mindre årlig beløp av de kulturmidler
som bydelsutvalget formidler. Hoveddelene av inntektene måtte likevel
foreldrene skaffe. Korpsets faste tilsynsvaktordningen ved skolen ga en fast
og betydelig inntekt. Alle skolens elever var aktivt med som loddselgere ved de
faste høstutlodningene. En annen hjørnestein i økonomien var 17.mai arrangementet
på Mosvangen, som korpset har sammen med foreldrerådet.
Større
rydde-, flytte- og vaskejobber har gitt betydelige inntekter. Det samme
gjelder loppemarkedet holdt på skolen, kunstsalg, flaskeinnsamlinger og kaketombolaer.
I de opphetede årene i økonomien i midten av 80-årene hadde korpset betydelige
inntekter gjennom sponsoravtaler. Denne inntektskilden forsvant på slutten av
1980-tallet. Alle inntektsbringende aktiviteter betyr mye for samholdet i
korpset og den sosiale kontakt mellom foreldrene. Mødreklubben ble nedlagt i
1979. Alle foreldre ble da automatisk medlemmer av korpsets foreldreforening.
Fanen
Fane
til Tjensvoll skolekorps har vært på sakslisten til korpsets styre i mange år.
En skoleklasse i tegning og forming på Bergeland videregående skole fikk i
oppdrag å tegne utkast. To utkast skilte seg ut, og årsmøtet fikk velge. Det
ble et lykkelig valg.
Banneret
kostet 20.000,‑ kroner og ble laget av Eli Tunold. Søm og montasje tok
lang tid ‑ veldig lang tid, og vi begynte etter hvert å forstå hvorfor
faner og banner. blir dyre. Stoffet skulle tåle regn og sol, det måtte ikke
krympe, tåle vask, og det måtte være slitesterkt. Det var også viktig at
fargene passet til uniformene. Eli Tunold gjorde en kjempejobb, og banneret var
klar til bruk til Danmarks‑turen på forsommeren 1988. Her hjemme ble den
første gang brukt 17. mai 1989, og kommentarene var slik som vi håpet:
"Finast i by'n".
Tjensvollsangen
"Tjensvollsangen" er
nært knyttet til Tjensvoll skole og skolekorpset. Den ble laget av Helene
Hanssen, og ble framført første gang ved korpsets skolekonsert 17. mars 1986.
Siden har den vært sunget ved mange arrangementer ved skolen. Helene Hanssen
var den gang med i styret til korpset. Den går på melodien "Daisy,
Daisy..…":
Tjensvoll, Tjensvoll, - deg vil vi gi en sang.
Bli med alle, - så det blir kraftig klang.
Vi synger for Tjensvoll skole
og her er vår parole:
"La skolen bli
et sted der vi
har det aktivt og trivelig!"
Fag og lekser, det må vi også ha.
Sport og idrett synes vi òg er bra.
Og korpset, - det vet de fleste,
er et av landets beste.
Vi foreslår
at Tjensvoll får
et HURRA! Du er skolen vår!
7 september 1990 tok korpset avskjed med Nils Haara som dirigent for korpset. Han hadde da hatt jobben i 35 år og gjort korpset til et av landets beste. Vi har likevel hatt glede av ham etterpå som hjelpeinstruktør. Trofast har han stilt opp hver uke, både som aktiv lytter til øvelsene hovedkorpset og som instruktør. Korpset setter meget stor pris på at Nils fremdeles er aktivt med i driften og håper at han stiller opp i mange år enda.
Nå kom en periode hvor de tre neste dirigentene alle hadde trødd sine ungdomsår i Tjensvoll skolekorpset., nettopp under dirigent Nils Haara.
Etter Nils Haara overtok Leif Verum Larsen dirigentstaven og hadde den fram til 1992. I 1992-93 var Mats Bryne dirigent for korpset, til Dag Egil Njaa overtok høsten 1993. Dag Egil hadde året før vært hjelpedirigent i korpset, men fikk nå hovedansvaret. Dag Egil skulle i de neste fem årene være korpsets dirigent. På tross av sin unge alder klarte Dag Egil på en utmerket måte å lede korpset i disse årene, og han har er fortsatt hjelpeinstruktør i korpset. Både mens han var dirigent og etter at han sluttet som dirigent har han gjort lykke som komponist. 1.1.1998 overtok Jonas Skartveit Rogne som dirigent. Jonas har i den tiden som har gått vist seg som en dyktig dirigent, som korpset håper å få glede av i mange år framover. Jonas er selv en habil kornettspiller og spiller selv i Stavanger Brass Band - et av Norges beste korps.
Seminarer
Det har hvert år vært seminarer, ofte opp til seks i året. Første seminar har vært like etter skolestart for å ta igjen det forsømte gjennom ferien og for å samspille de yngste med resten av korpset. Høstseminaret har i disse årene alltid vært et ”reise vekk” seminar, og vi har vært på Forsand, Rennesøy, Finnøy, Nærbø, Sauda og Tau i de senere årene. De fleste musikanter sitter nok igjen med mange gode minner fra disse seminarene, selv om de fleste nok har kommet hjem ganske trøtte etter å ha ranglet i flere netter.
Det har ellers vært seminarer i forkant av konkurranser for å trene inn programmer til konkurransene. Disse har som regel vært på Tjensvoll skole. Skiseminar med og uten instrumenter har det også vært satt stor pris på. Disse turene har vært lagt til Sirdalen. Skiturer og turer i skitrekket var meget populær aktiviteter. En stor opplevelse var det og da korpset ble filmet mens de hadde konsert i snøen. Det gikk over all forventning, selv om fingrer og oljen i instrumentene frøs.
Korset
har også hatt musikkprosjekter. Et av de mest vellykkede var "Reise i
musikken historie". En spilte i løpet av vinteren musikk fra ulike
tidsepoker fra klassisk musikk til moderne popmusikk.
I 1990 deltok korpset igjen i NM og fikk en fin andre premie i andre divisjon. I 1991 deltok korpset igjen i NM og da i første divisjon. Korpset fikk da tiendeplassen.
I 1992 var korpset på Sørlandets musikkfestival i Kristiansand. Parkkonserten og NM var de musikalske høydepunktene. Korpset fikk da en glimrende tredje plass i første divisjon i NM. Det var også tid til diskotek, bading og volleyball. Før hjemreisen var musikantene i Dyreparken.
Sommeren 1994 dro korpset på busstur til Kanalfestivalen i Telemark. 26 musikanter fikk en fin tur med blant annet kanaltur med M/S Victoria i Telemarkskanalen, show om kvelden og besøk av alpinisten Atle Skårdal. Høydepunktet på turen var konkurransen der korpset vant første premie både musikalsk og for underholdningsverdi. I tillegg vant de også marsjkonkurransen. Gjett om musikantene var stolte. Kulturminister Åse Kleveland sto for premieutdelingen til det stolte korpset, under en tilstelning på Ulefoss hovedgård. På hjemturen var korpset og innom Sommerland i Bø.
I 1995 oppnådde korpset tredje plass i Stavanger Open i andre divisjon.
I 1996 var korpset på festival i Kragerø sammen med 65 andre korps og 2600 musikkanter. Fra Tjensvoll skolekorps deltok 24 musikkanter. Det var en konkurranse der korpset oppnådde en fin tredje plass. Korpset bodde på en skole sammen med Jåtten skolekorps. Det var også tid til å gjøre andre ting, som midtsommerfest sammen med den kjente trompetisten Ole Edward Antonsen, sightseeing i Kragerø. Under festivalen var det og innlagt et skirenn. Mange hundre lass med snø var lagt ut til løype i sentrum av byen og hele den norske skieliten med Bjørn Dæhli og Thomas Alsgård i spissen deltok. Mang en stolt musikant kom hjem med mange autografer av de populære skiguttene. Under avslutningen på festivalen var det og så varmt at festivalledelsen måtte dusje musikantene med vannslanger i motbakkene opp til stadion hvor avslutningsseremonien skulle finne sted.
I
1996 og 1998 vant korpset sin klasse i Stavanger Open (henholdsvis andre
divisjon og tredje divisjon). I 1997 ble
det fjerde plass i andre divisjon. Jonas husker godt sin første Stavanger Open
med korpset i 1998. På foreldrekonserten kvelden før spilte korpset så dårlig
at han mistet hele nattesøvnen. Dagen etter spilte de kjempebra og vant!
I 1998 var korpset i Vennesla. Det ble besøk i Dyreparken og togtur med den gamle Setesdalsbanen. På kveldene var det diskotek i Venneslahallen og muligheter for fotball og volleyball. På kveldene var det spøkelseshistorier til langt på natt, mens de eldste jentene fikk seg kavalerer som tok dem med på kino i Kristiansand. I konkurransen ble det en fin andrepremie i brass.
Som før har korpset videreført tradisjonen med å ha en sommertur til utlandet annet hvert år.
Sommeren 1991 gikk turen til København og Gøteborg. 26. juni dro bussen fra Stavanger. Fredag kveld var det konsert i tivoli i København. Lørdag var det sightseeing i kongens by. Søndag gikk turen videre til Gøteborg, og samme kveld var det konsert i Liseberg. Mandag var det parade sammen med de andre korpsene. Tirsdag var det konkurranse og hyggekveld i Liseberg. Torsdag var musikkantene hjemme etter en lang kjøretur.
I månedsskiftet juni/juli 1993 besøkte tjue musikkanter England. Det gikk med båt til Newcastle. Mange av musikantene brukte tida foran spillemaskinene ombord. Etter ankomst måtte korpset vente i flere timer da bagasjen ikke dukket opp. Etter lang tid ble den endelig funnet bortgjemt i en container. Fra Newcastle bar det videre med buss til Scarborough. Her ble vi innlosjert i et koselig hotell. Tirsdag var det konkurranse og ”Norwegian musical evening”. På onsdag var det konsert i York. Det vakte stor lykke da korpset spilte Våren av Grieg. Sjelden har det kommet så mange penger i instrumentkassen som ble satt fram foran korpset. Opplevelsene var mange i York, med besøk i katedralen og Vikingmuseet som de største. Ellers var korpset på flere turer i områdene rundt Scarborough, blant annet i smuglerparadiset Robin Hoods Bay og Flamingoland, en enorm fornøyelsespark. Badeland i Scarborogh ble og flittig benyttet.
I juni 1995 reiste korpset igjen med Englandsbåten til Newcastle. De var denne gang i Edinburgh og Scarborough. Turen nordover ti Edinburgh gikk gjennom det skotske høyland. I Edinburgh bodde vi i to små hoteller som lå like ved siden av hverandre En skotte ved navn Tom var sammen med oss under hele opplegget i Skottland. Vi holdt konserter i Princess street og hadde omvisning på Edinburgh castle. I Scarborough lå vi på et hotell like ved siden av Tasta skolekorps. Vi var litt uheldige med været denne gangen og det viste seg at vinden blåste rett gjennom hotellet. da var det godt at ulltepper ble utdelt til å ha over lakenet om natten. Det var konkurranser på fredag og konsert på lørdagen. Det var også tid til besøk i vikingbyen York og i fornøyelsesparken Flamingoland. Korpset fikk ros av dommerne for fin musikk.
I 1997 var korpset i Gøteborg. I Solaruten sin buss gikk turen først til Sandefjord hvor vi tok ferje til Sverige hvor vi kjørte videre til Gøteborg. Vi var innkvartert på en stor videregående skole like ved det store stadionet Globen og Liseberg fornøyelsespark. Gøteborg var en vakker by og vi hadde blant annet en flott tur på kanalene. Litt shopping ble det og tid til i sentrum. Liseberg var vel den store opplevelsen for de fleste og halvannen dag gikk med her. Musikantene var i hundre og ville nesten ikke ut igjen. Ellers vandret de eldste musikantene litt i byen på kveldstid, med turlederen ca. 50 meter bak. Korpset var og med i en uformell konkurranse, sett med norske øyne, i et stort kjøpesenter. Resultatlisten viste kun førsteplassen, men korpset gjorde likevel et solid inntrykk.
En viktig del av korpsets liv er å medvirke i konserter. En del har forandret seg, mens andre arrangementer har gått igjen. Fortsatt er 17. mai spillingen et høydepunkt. Dette gjelder ikke bare for musikantene, men minst like mye for alle langs togrutene. Korpset har i alle år spilt i egen bydel om morgenen og i barnetoget om formiddagen. Annet hvert år spiller korpset i folketoget. Spillingen på Mosvangen Aldershjem og under arrangementet på Mosvangen Camping er og fast. En fast tradisjon er også spillingen under en av gudstjenestene julaften i Tjensvoll kirke og ved skolegudstjenestene. Hvert år har korpset stått som arrangør av flere konserter og invitert til å være med på konserter til andre korps. Lille konsertsal i Bjergsted har vært brukt jevnlig. til konsertlokale. Hver advent har korpset medvirket i konserter i Hetlandskirken under sokneprest Hindals myndige ledelse, sammen med andre korps og sangkor. De siste årene har det vært spilling med nisseluer på Tjensvollsenteret, i anledning korsets juletorg. En periode på 90-tallet var det og spilling når cruiseskip ankom Stavanger.
Et viktig årlig arrangement er den såkalte årsfesten som avholdes i september eller oktober. Her skjer utdeling av ”årsstjerner” til å feste på uniformen, tildeling av medalje, diplom etter 5 års medlemsskap eller pokal.
På årsfesten tas også farvel med de korpsmedlemmer som er sluttet i løpet av året.
Det har også vært tradisjon med juletrefest i romjulen. I 1998 ble det ikke avholdt, men det var i stedet en konsert med påfølgende kaker og kaffe for hele familien i januar.
Om lag ti prosent av driftsutgiftene får vi dekket ved offentlige tilskudd. Resten av inntektene må foreldrene skaffe gjennom kontigenter og ulike former for dugnadsarbeid. Ulike former for inntektsgivende arbeid har vært prøvd, noen med hell og andre uten at inntektene sto i forhold til innsatsen. Det har hvert år vært utlodninger, loppemarked, flaskeinnsamling, spilleoppdrag, tilsynsvakt på skolen, 17. mai arrangementet på Mosvangen, samt betalte dugnader som ved flytting og vareopptellinger. En har også hatt inntekter ved jul i sentrum, julemesse, juletorg, høstmesse, bydelsfest, børsebærere ved TV-aksjoner og ett år ved en kunstutstilling. Det blir mange aktiviteter i løpet av ett år hvor foreldre må stille opp. Korps er svært kostbart med utgifter til dirigent, instruktører, instrumenter, vedlikehold av instrumenter, uniformer og uniformseffekter, noter, forsikringer, seminarutgifter og reiseutgifter.
Fra å fremme nasjonalfølelser etter krigen, har korpset og korpsmusikken måtte finne sin egen identitet. Repertoaret har endret seg, selv om en fortsatt spiller nasjonalsanger 17. mai. Musikantene er unge, men repertoaret er krevende og setter store krav både til musikkanter og dirigent.
Korset
spiller først og fremst i engelsk mønster med vekt på å få god klang. Klangen -
"Tjensvollklangen" har også vært en av korsets sterkeste sider
gjennom hele 90-tallet. Valg av krevende musikkstykker har også gjort sitt til
for å utvikle ferdighetene til korpset.
Som annen fritidsaktivitet, er skolekorps blitt en stor forretning. De siste årene har korpset hatt et driftsbudsjett på flere hundre tusen. Dette har stilt strenge krav til driften. Det førte til at styreverv i korpset la beslag på en betydelig andel av fritiden. Det har spesielt vært for lederen av styret. De siste årene har en i stedet basert seg på selvstyrte grupper, med definerte arbeidsoppgaver. En har da klart å fordele arbeidsoppgavene på flere.
I generasjoner har de eldre musikantene hatt et spesielt ansvar for den musikalske oppdragelsen. Musikken skal formes, og dette skal gå i arv.
Det er ikke å legge skjul på at korpset har stadig økende konkurranse fra andre fritidsaktiviteter. Det gjelder tid til korpsøvelsene, seminarer og ikke minst hjemmeøvelser. Det er da viktig at korset også i framtiden kan møte utfordringene, og kan konkurrere med andre aktiviteter.
Ved 50-års jubileet er det godt å konstatere at det er en livskraftig jubilant som feires, som får nye og unge medlemmer. I jubileumsåret har korpset 24 medlemmer, fem juniorer og i tillegg 17 som tar grunnopplæringen. I tillegg til å være åpen for ny utvikling er det å håpe at korpset også i fremtiden tar vare på det beste i tradisjonen til nå: et samarbeid med Tjensvoll skole, høye krav til musikalsk kvalitet, godt kameratskap, og at virksomheten kan støttes av en aktiv og positiv foreldregruppe. Vi er inne i en tid hvor flere og flere korps sliter med rekrutteringen. Heldigvis har Tjensvoll skolekorps klart å holde på så mange at det er mulig å fylle de fleste stemmene i et brassband. Vi ønsker at flere musikanter går lenger i korpset enn i dag. Mange faller fra når de går på ungdomsskole og videregående. Heldigvis har vi i dag en flott gjeng med eldre musikanter, som vi håper fortsetter enda noen år. Det er en viktig spore for de yngre og det hever det musikalske nivået.