Margmerknader til:
Stavanger bys historie. Bispeby og borgarby – frå opphavet til 1815 (2012) av Geir Atle
Ersland og Arne Solli
Av Arne Kvitrud, Sondre Nordheimsgate
9, 4021 Stavanger.
Versjon 26.1.2016.
Jeg har ved lesning av boka skrevet en del
merknader i margen. En del av disse er skrevet ut her som en huskelapp. Ikke
alle er like gjennomtenkte!
Kapittel 02
Hvorfor er det så lite om de omfattende arkeologiske
undersøkelsene som er gjort de senere årene - spesielt på Torget. Arkeologene
har vært sene med sine publikasjoner, men råmaterialet er rimelig lett
tilgjengelig. Hva med senkkassene på Torget med mer? Hva gir utgravingene av
info om hverdagslivet og supplerer de skriftlige kildene?
Side 36 spalte 2 – enig
i vurderingene!
Hvorfor er det en lang utredning om Erling
Skjalgssons minnestein uten henvisninger til Egil Henriksens referanseverk om
temaet? Egil Henriksen: «Runekorset på Stavanger Museum», Stavanger Museums
årbok (1996). Hvorfor drøftes ikke om runesteinen kan ha vært en
grensestein? Jamfør Sæbjørg Walaker Nordeide: Steinkors og korssteiner i nordvestre
Europa, Collegium Mediviale 2011. Hvorfor er disse
ikke med i referanselista?
Side 46 Hvorfor nevnes
ikke runesteinen fra Mariakirken fra 1000-talet.
Side 53 – Er det ikke
bare Landnåmabok-utgaven i Hauksbok som omtaler
Stavanger?
Kapittel 03
Side 65 oversettes
ordet bæen med byen uten kommentar. Burde vært en
note med forklaring og utdyping, eventuelt vist til side 72-73.
Side 66 – Jeg har
oppfattet at det er tre hovedområder for diskusjon. Den tredje er betydningen
av ordet bæen, der diskusjonen nok ikke er avsluttet
selv om Helle og Haug er enige.
Kapittelet ”Uilam ipsam de Hafn” er veldig bra! Nytenkende og overbevisende!
Side 67 – når var
oktober 11861 – i 1186?
Side 73 – Ordet bæen ble vel fortsatt brukt i betydningen ”gård”, i de
islandske sagaene på 1200-tallet?
Kapittel 04
Side 92 var virkelig
alle som drev hospitaler organisert som klostergeistlige? Mangler
kildehenvisning eller begrunnelse.
Hvorfor er forfatteren
uenig med Helle og Haug i forhold til augustinerkorherrer og augustinere? Ingen
begrunnelse…
Side 97 en ny ide å
koble sammen flyttingen av Olavsklosteret, inndragningen av bispeluten
fra Finnøy og opprettelsen av hospitalet. Kunne tatt med bybrannen i 1271-1272
i den samme vurderingen + Kongsgård, som Lexow gjør? Slår forfatteren i hjel
sin egen konklusjon fra siden før om at Olavsklosteret var et augustinerkonvent,
siden augustinerne ikke tok opp syke og konventfolk?
Side 97 hvorfor mener
forfatteren at hospitalet ble satt opp kongens grunn, når han argumenterer for
noe annet på side 113?
Kapittel 05
Side 101-102. Skal det
være to kart som viser naturtopografien ca 1100? Hvorfor er forfatteren i figur
5.2 uenig med Simonsen i figur 5.1?
Side 105 hvorfor mener
forfatteren at middelalderens Peterskirke er med på
Aagaards kart i 1726? Den ble vel revet lenge før?
Side 106 hvorfor mener
forfatteren at det er Kommunsgården som er omtalt i
1297?
Side 106 +188 hvorfor
mener forfatteren av Skagen var en bygård med flere hus og ikke en «bydel»? Ytre
og indre Skagen viser til avstanden fra Valberget, og
ikke til avstanden til sjøkanten.
Side 109 hvordan kan
det ha vært en kile i Breiavatnet til Klubbgata, når
dokumentet fra 1297 sier at det var en bekk (Skolebekken)?
Side 112 hvorfor er Brødregården tegnet inn der en ellers er enige om er stedet
for Trinitatisgrunnen? Hvorfor er vegen fra Vågen tegnet opp mot inngangen til
Domkirken og ikke til inngangen til Kongsgård? Den samme plasseringen brukes
også i figurteksten på side 163, og i teksten på side 194. Plasseringen er ikke
i samsvar med andre publikasjoner.
Side 113 vet vi
egentlig at Einar Dunna og Thomas Jonson eide grunn på vestsida av Skolebekken,
eller i Stavanger?
Side 119 hva er
begrunnelsen til at forfatteren mener at hospitalet ikke var nedlagt etter 1349
og til ca. 1550?
Side 119 at
Manufakturhusets grunn kommer fra Erik Rosenkranz
sitt gods, som et makeskifte med en del av Kriken prebende sitt gods har vært
en ”vedtatt sannhet”, jamfør Steinnes, Asgaut: Om lovarbeidi
etter Peder Claussøn Friis. Maal
og minne (1962), Oslo. Hvorfor har forfatteren en annen oppfatning? Dette
påvirker analysene de påfølgende sidene der Manufakturhusets grunner antas å
være gammelt adelsgods.
Kapittel 06
Side 129 – hvorfor er
ikke bybrannen i 1618 med?
Side 148-149 hvorfor
mener forfatteren at middelalderskolen sto helt til den ble revet i 1839? Etter
Johannes Elgvin brant skolehuset og skolemesterens hus i 1671.
Kapittel 07
Side 159 hva er
forfatterens begrunnelse for at Stavanger kan ha vært så stor som yttergrensene
for det senere Hetland herred. Er eiendommer eller gårder her noen gang omtalt
som å være i Stavanger?
Side 160 – Utbudet av
mannskaper fra Stavanger er kjent fra 1568.
Kapittel 08
Side 190 – hvorfor
kopiere Helle om utbredelsen av Arnegård, når det finnes nyere undersøkelser?
Side 190 – hvorfor er en
så sikker på at dokumentet fra 1387 er om Kannik?
Side 194 – Er ikke
forfatteren kjent med omtalen av Brødregården i
Jørgensen, Torstein og Gastone Saletnich.
Brev til paven. Norske forbindelser med Den hellige stol i senmiddelalderen.
Stavanger, 1999?
Kapittel 09
Side 214 – hvorfor er
bildet av Sankt Svithun? Hvor er boka Svithun i så fall skal ha i hånda? Hvor er bispestaven? Er
det heller en russisk biskop?
Side 217 bildeteksten –
hvorfor er bilderedaktøren en uenig med Brøgger som mente denne var fra
1400-tallet?
Side 218-219 -
Tomarkskatten i 1518 var for både Jon Eilifson og Orm
Eriksson en svært beskjeden skatt, uten noen praktisk betydning. Hvorfor skulle
Orm Erikson risikere hodet for den?
Kapittel 10
Side 247 – hvorfor var
bispestolen i Stavanger uten leder, når superintendenten i Bergen også hadde
Stavanger bispedømme?
Samlet
Teksten er litt mye en
norgeshistorie med eksempler fra Stavanger, burde ha tenkt motsatt.
Hvorfor ikke gjør mer
ut av de siste kapitlene til å lage figurer – kart – illustrasjoner?
Er ikke mange av
bildene unødvendige eller urelevante i forhold til teksten?
Har ikke forfatterne
sjekket hva som finnes produsert lokalt i Rogaland? Hvorfor er ikke mye av det
blant annet Næss, Lexow og Bærheim har skrevet, vurdert?